- Iwona Trusewicz, Walka Gryfa z z
rybą, "Rzeczpospolita" z 8 lipca 1997r.:
"Ryszard
Rusielik: - Trzysta metrów od granic miasta (Szczecinka - BB) biegnie
przedwojenna autostrada berlinka. Zachowała się
w dobrym stanie. Dlaczego nie odbudować tej trasy? To koszty mniejsze niż przy
nowych autostradach i najkrótsza droga z Berlina do Kaliningradu. Gdy powstanie,
cały Berlin będzie do nas przyjeżdżał na weekendowy odpoczynek."
Pan Rusielik
w rozmowie ze mną stwierdził, iż niestety żadnych śladów berlinki w
Szczecinku nie ma, poza sporządzoną przez Niemców dokładną dokumentacją i
zarezerwowanym pasem o szerokości 50 metrów pod drogę szybkiego ruchu między
linią kolejową w Szczecinku a Jeziorem Wielimie.
- Pan Jerzy
Gasiul ze szczecineckiego dwutygodnika
TEMAT: "Przesyłam Panu
mapę drogową Niemiec. Mapa datowana jest na dzień 1 03 1939 r. W
legendzie zaznaczono autostrady planowane, w budowie i już istniejące odcinki.
Planowany odcinek berlinki miał przebiegać równolegle do drogi Barwice -
Szczecinek, dalej już na terenie miasta Szczecinka przecinał drogę Poznań -
Kołobrzeg (pierwszy zjazd) i drogę Szczecinek - Słupsk (drugi zjazd). Niemcy
do końca wojny wykonali tylko część nasypów na odcinku pomiędzy Chociwlem a
Barwicami. W Szczecinku ani na jego przedpolach nie istnieją żadne nasypy!
Zgodnie z mapą przyszła autostrada miała się rozwidlać za Barwicami. Jedna
nitka prawdopodobnie miała iść na północ Biały Bór (Słupsk? Gdańsk?) druga ta
właściwa na wschód: Człuchów, Chojnice. W samym Szczecinku autostrada miała
przebiegać pomiędzy torem kolejowym do Białogardu a brzegiem Jeziora Wielimie".
Artykuł z 299 numeru dwutygodnika TEMAT
nawiązujący do powyższej wypowiedzi. Należy jednak podkreślić iż zawarte w nim
opinie dotyczące przebiegu berlinki oraz zaprowadzanych zmian okazują się
częściowo fałszywe. Wątpliwości, za sprawą
mapy z 1940 r., może nawet budzić usytuowanie autostrady koło Szczecinka
(tam gdzie po jej rzekomym szlaku zaplanowano budowę obwodnicy). Ślady po
budowie berlinki idące z Barwic w stronę Szczecinka można napotkać w
pobliskim Dalęcinie.
- Fragment
Uchwały nr XV/89/2000 Rady Powiatu w Szczecinku z dnia 23 lutego 2000 r. w
sprawie wyrażenia opinii o projekcie rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie
ustalenia sieci autostrad i dróg ekspresowych:
Wyraża się stanowisko pozytywne o projekcie
rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie ustalenia sieci autostrad i dróg
ekspresowych pod warunkiem wprowadzenia do wykazu:
- autostrad
- A 3 Szczecin - Zielona Góra
- Legnica - Lubawka - granica państwa /Praha/
- , "Berlinka" - A 6
/Szczecin/ - A 1 - Elbląg - granica państwa /Kaliningrad/
- Wizja Powiatu
Szczecineckiego w roku 2015 (w Strategii Rozwoju Powiatu Szczecineckiego do
roku 2015): W 2015 roku (Powiat Szczecinecki)
jest obszarem o dobrej dostępności
komunikacyjnej przede wszystkim dzięki podjętej realizacji przedwojennego
programu budowy autostrady Berlin - Kaliningrad.
<<<powrót
strona główna