"Dziennik Elbląski" z 14 grudnia 2001 r. (artykuł G. Gosk Koncepcja piąta i ostateczna) Dopiero piąta koncepcja przyszłych rozwiązań komunikacyjnych węzła drogowego Elbląg-Wschód zyskała pełną akceptację Generalnej Dyrekcji Dróg Publicznych w Warszawie. Różni się ona znacznie od pierwszych założeń, których realizacja miała kosztować 30 mln zł. Przypominamy, iż na budowę węzła drogowego przy ul. Pasłęckiej, który połączy trasę Gdańsk - Warszawa z odbudowywaną właśnie drogą szybkiego ruchu Elbląg - Kaliningrad miasto ma otrzymać 2 mln euro z funduszu Phare 2001 oraz 15 mln zł z kontraktu wojewódzkiego. Resztę pieniędzy miała wyłożyć GDDP. Siedem wiaduktów - Generalna dyrekcja przyjęła rozwiązania bardziej funkcjonalne, odpowiadające wymogom dróg ekspresowych, a więc i znacznie droższe niż pierwotnie zakładaliśmy - mówi prezydent Henryk Słonina. - Na szczęście jednocześnie zobowiązała się do sfinansowania różnicy między 30 mln zł, a faktycznym kosztem inwestycji, który ustali wynik przetargu. Między innymi powstanie siedem wiaduktów, zamiast wcześniej planowanych trzech. Inwestycja obejmie też 1,5 km "siódemki" z całym systemem rozjazdów. - Plac budowy przesunięty został na tereny niezabudowane. Dzięki temu unikniemy konieczności wyburzania kilku budynków - podkreśla prezydent. Miliony za ziemię Jeszcze przed świętami ma być podpisane porozumienie między miastem, a GDDP o finansowaniu przyszłej inwestycji. Zakłada się, że do marca powstanie projekt uwzględniający najnowsze ustalenia. - W połowie roku będzie mógł być ogłoszony przetarg - przewiduje Henryk Słonina. - Niewykluczone, że już pod koniec przyszłego roku wykonawca wejdzie na plac budowy. Inwestycja musi być zakończona do listopada 2004 roku. Największym wyzwaniem dla miasta będzie wykup od prywatnych właścicieli terenu potrzebnego pod budowę węzła. Przewiduje się, że w ciągu dwóch lat miasto wyda na ten cel 3 mln zł.
Trwają przygotowania do przebudowy węzła Elbląg-Wschód. Przetarg na wykonanie projektu wygrała firma Transprojekt z Gdańska. Zakłada on budowę węzła z siedmioma wiaduktami. Do inwestycji dołoży się miasto Elbląg. Droga do przyszłości, 27.11.2001 r. http://www.portel.pl .
http://www.portel.pl,
08.10.2001 r., ZA MIEDZĄ: Polska twarzą na Wschód: "Drogowe przejście
graniczne Grzechotki - Mamonowo II powinno być gotowe do roku 2005. Do tego też
czasu - jak powiedział rosyjski minister transportu - powinny zostać zakończone
wszystkie prace związane z odbudową kaliningradzkiego 42 kilometrowego odcinka
"berlinki". Rosyjscy komentatorzy żywo zareagowali na wyniki wyborów
parlamentarnych w Polsce. Od razu pojawiły się artykuły, stwierdzające, że
teraz ruszy odbudowa "berlinki" po polskiej stronie. Niektórzy z
dziennikarzy cytowali też fragmenty wywiadu, jaki Leszek Miller udzielił
niemieckiemu tygodnikowi "Der Spiegel". Lider SLD stwierdził w nim
m.in., iż podczas rozmów z szefami niemieckich firm budowlanych, został
przez nich poinformowany o planach budowy autostrady z Niemiec do Kaliningradu.
Oświadczył, że jest to interesujący projekt ("Der Spiegel" z 3
września 2001 roku)".
Pod koniec września w Gdańsku odbyła się konferencja ministrów transportu państw Morza Bałtyckiego. Omawiano tam m.in. koncepcję Via Hanseatiki. Jej częścią ma być na pewno odcinek berlinki z Elbląga do Królewca (w jakiś sposób musi Hanseatica przebiegać też z Gdańska do Szczecina).
"Dziennik Elbląski" z 24 sierpnia 2001 r. (artykuł A. Załuskiej Brama na Wschód): Wczoraj władze miejskie Elbląga otrzymały informację o przyznaniu 14,5 mln euro na budowę przejścia granicznego Grzechotki - Mamonowo II. Pieniądze pochodzić będą z europejskiego programu pomocowego PHARE 2001, dotyczącego współpracy przygranicznej. W ciągu najbliższych dwóch lat europejski fundusz pomocowy przekaże połowę środków potrzebnych na budowę przejścia granicznego Grzechotki-Mamonowo II. Na inwestycje w roku 2002 komisja przyznała 6,5 mln euro, natomiast w roku 2003 przekaże kolejne 8 mln euro - wyjaśnia Artur Zieliński, rzecznik prezydenta miasta. - W sumie koszt całej inwestycji szacujemy na około 150 mln złotych. Środki pochodzące z PHARE stanowią połowę tej kwoty. Reszta pochodziła będzie z dotacji Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz z budżetu wojewody. W środę podpisana została umowa z jedną z krakowskich firm na odbudowę 258-metrowego mostu na rzece Pasłęce koło Wielewa. Za kilka dni firma ma podpisać kolejną umowę na odbudowę drugiego z zawalonych mostów na rzece Młynówce koło Bemowizny o długości 168 metrów oraz przebudowę wiaduktu w Szylenach na drodze krajowej, łączącej Elbląg z granicą państwa. Inwestycje te rozpoczną się w ciągu najbliższych tygodni, wszystkie zostaną ukończone do października przyszłego roku - wyjaśnia Artur Zieliński. - Most na Omazie został odbudowany już wcześniej. Zakończenie tych inwestycji udrożni całą drogę na trasie Elbląg - granica państwa. Samo przejście graniczne Grzechotki - Mamonowo II składać się będzie z obiektów do odpraw samochodów osobowych i autobusów, siedemdziesięciu stanowisk dla samochodów ciężarowych oraz urządzeń umożliwiających przeprowadzanie wszelkiego rodzaju odpraw z zachowaniem standardów europejskich. Nowe przejście wraz z całą infrastrukturą powinno być gotowe do 2005 roku.
"Dziennik Elbląski" z 21 sierpnia 2001 r. (artykuł G. Gosk Europejski standard na granicy): Z planowanego przejścia granicznego Grzechotki - Mamonowo II nie będą mogli korzystać piesi i rowerzyści. Konieczna jest odbudowa drogi szybkiego ruchu z Elbląga do granicy państwa i budowa przejścia granicznego Grzechotki - Mamonowo II. To jedyna trasa w kierunku obwodu kaliningradzkiego, którą będą mogły się poruszać samochody ciężarowe o nacisku ponad 11 ton na oś. Nowe przejście ma powstać w latach 2002-2005. Budowa pochłonie co najmniej 150 mln zł. Z uwagi na brak w jego otoczeniu - zarówno po stronie polskiej, jak i rosyjskiej - zamieszkanych terenów, zrezygnowano z urządzania przejścia dla pieszych i rowerzystów. - Przygotowywana koncepcja przejścia granicznego przewiduje realizację inwestycji w trzech etapach - powiedział Krzysztof Kępczyński, dyrektor biura projektowego w Olsztynie, przygotowującego projekt przejścia. - Będą tam obiekty dla odpraw samochodów osobowych i autobusów, 70 stanowisk dla samochodów ciężarowych, ale bez odpraw weterynaryjnych i fitosanitarnych, oraz urządzenia i instalacje, umożliwiające przeprowadzanie odpraw wszelkiego rodzaju z zachowaniem standardów europejskich. Odbudowa mostów Jak poinformował Zdzisław Płotek, dyrektor olsztyńskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Publicznych, w najbliższych dniach wybrane w przetargach firmy wykonawcze z Ostródy i Krakowa (elbląskie firmy proponowały za wysokie ceny) przystąpią do budowy dwóch mostów i wiaduktu pomiędzy Chruścielem i Maciejewem w ciągu drogi Elbląg - granica państwa.
"Gazeta Morska" z 10 lipca 2001 r. ("Nie oszczędzą na "berlince"") informowała iż do końca wakacji miały zostać rozstrzygnięte przetargi na przebudowę wiaduktu w Szylenach oraz budowę mostów nad Pasłęką i Młynówką na odcinku berlinki z Elbląga do Grzechotek. Wyłoniona miała też być firma, która by wykonała projekt przebudowy węzła Elbląg-Wschód.