Most na Wiśle w Knybawie pod Tczewem
"W tydzień po zajęciu Tczewa, Niemcy oprócz prowizorycznej odbudowy starych mostów, wysadzonych przez polskich saperów 1 września 1939 roku, przystąpili do budowy nowego na wybranym wcześniej terenie (około 3 km na południe od Tczewa) Badania geologiczne tego rejonu, pod pretekstem budowy nowego kabla telekomunikacyjnego pomiędzy Rzeszą a Prusami Wschodnimi, zostały przeprowadzone w latach 1936-37. Budowa mostu trwała jedynie 18 miesięcy, dzięki wcześniejszemu wykonaniu dokumentacji i konstrukcji stalowych, zbudowanych w Gdańsku jeszcze przed wojną i tam składowanych, a następnie dostarczonych za pomocą barek na plac budowy. Most o całkowitej długości 982.5 m i dziewięciu przęsłach o konstrukcji blachownicowej, z których trzy najdłuższe zostały zawieszone ponad nurtem Wisły, a pozostałe nad prawobrzeżnymi terenami zalewowymi, ma jezdnię o szerokości 12 m ułożoną bezpośrednio na dźwigarach mostowych. Całkowita szerokość mostu wynosi18.6 m"
W styczniu 1945 roku most został wysadzony przez Niemców (zniszczone zostały przęsła nurtowe: I, II, III, a VI uległ uszkodzeniu). Do odbudowy przystąpiono w 1946 roku i zakończono ją 17 grudnia 1950 roku.
Źródło: Marcin Dudek, Most Ufortyfikowany [w:] Fortyfikacje tom 3, str. 73-87.
Trzy środkowe przęsła (z ogólnej liczby 9)
wykonała szczecińska firma "Gollnow und Sohn" (ta sama, która zrobiła przęsła
dla mostu przez Odrę Wschodnią pod Szczecinem =>
zdjęcie).
Pozostali wytwórcy konstrukcji stalowej z Knybawy to "HOE Eggers und co." z
Hamburga oraz "Gutehoffmungshutte Werk Sterkrade". Przęsła bezpośrednio nad
Wisłą nie są oryginalne -obecne 3 przęsło (licząc od zachodu) zostało zmontowane
z kawałków zniszczonych przęseł 2 i 3, a przęsła 1 i 2 zostały zbudowane w
Stoczni Gdańskiej na podstawie oryginalnych planów niemieckich.
Wiele ciekawych informacji o Moście Knybawskim można znaleźć w książce
Stanisława Mrozka "Tczewskie genius loci".
Budowa Mostu Knybawskiego 10.10.1940 roku. Zdjęcie zostało sprzedane na Allegro, a kupione wcześniej na targu staroci. |
Wysadzony most nad Wisłą w Knybawie zaraz po wojnie. Zdjęcie zamieszczono w artykule Bolesława Chwaścińskiego "Odbudowa dużych mostów drogowych na Wiśle po II w.ś." w czasopiśmie "Drogownictwo", nr 8/1983. |
Architektem Reichsstraßenbrücke był znany projektant autostradowych mostów Fritz Tamms.
Zobacz plan (Typ B) i przekrój (Typ A) mostu.
Obrazek i rysunek mostu. Typ A. |
Plan zachodniego przyczółku. Obecny hotel powstał w miejsce planowanej gospody. Po drugiej stronie miała powstać stacja benzynowa. Typ B. |
Wieże, które miały powstać na zachodnim przyczółku. Typ B. | Wieże, stacja benzynowa i gospoda planowane na zachodnim przyczółku. Typ B. |
Typ A: Karl Schaechterle, Der Brückenbau Der Reichsautobahnen, Berlin-Prag-Wien 1942.
Typ B. Die Baukunst. Die Kunst im Deutchen Reich, Januar 1941.
Odbudowa mostu w 1949 roku. Ze zbiorów Stanisława Wajnikonisa, za zgodą Justyny Wajnikonis-Maciejewskiej, z albumu https://www.facebook.com/media/set/?set=a.230559387126301.1073742035.161901217325452&type=3 .
I. Przyczółek zachodni.
II. Przyczółek wschodni.
Typ A: Zdjęcia wykonał w dniu 11 września 2001 r. Marcin R.
Typ B: Zdjęcia wykonali w dniu 8 lipca 2002 r. Marcin R., Piotr Jakubiak i ja.
Typ C: Zdjęcie wykonałem 16 października 2003 r.