Rzęśnica - koncepcje przebudowy węzła
(06.08.2018)
Tak po przebudowie będzie wkrótce wyglądał węzeł w Rzęśnicy.
(12.10.2015)
Ostateczna wersja przebudowy węzła w Rzęśnicy, w ramach ogłoszonego w dniu 12.10.2015 r. przetargu. Jak widzimy, teoretycznie żadna z dróg nie prowadzi do Gdańska, a szczecińskim zwyczajem wspólny odcinek S6 i S3 oznaczono tylko jako S3. Wersja i tak jest lepsza od pokręconego wariantu nr 1 (widocznego na dole strony), forsowanego pierwotnie.
(07.05.2014)
Tak po przebudowie w 2014 roku ma wyglądać organizacja ruchu na węźle w Rzęśnicy. Zlikwidowany zostanie zjazd do Wielgowa oraz możliwość wjazdu na węzeł z tego kierunku. Nie da się także skręcić jadąc DW142 od Chociwla w kierunku Goleniowa. W relacji w kierunku do Szczecina raz się pojawia autostrada A6 (w towarzystwie S3), a dwa razy jest tylko oznaczenie S3.
(02.03.2014)
Projekt doraźnej przebudowy węzła w Rzęśnicy, w ramach obecnej budowy węzła Tczewska.
(22.02.2007)
Dawny węzeł Bäderstraße, zwany wtedy też Hornskrug, czyli obecna Rzęśnica, będzie przebudowany. Niestety, podobnie jak w przypadku węzła Elbląg-Wschód zostanie zerwany ciąg berlinki. Oto dwa warianty szykowane przez GGDKiA Szczecin i moja propozycja, która zachowując ciąg berlinki udoskonalałaby podróż w ciągu drogi ekspresowej nr 3 (S3) i drogi ekspresowej nr 6 (S6), którą to planiści zamiast najkrótszą trasą przez Pomorze (czyli wytyczonym śladem berlinki) chcą wygiąć aż do Kołobrzegu.
1. Wariant I - zdecydowanie niekorzystny nie tylko dla potrzymania ciągłości berlinki, ale i niepotrzebnie utrudniający jazdę w relacji Chociwel – Szczecin i Goleniów – Wielgowo. Uważam, że nawet pomijając aspekt dokończenia berlinki, należy brać pod uwagę potrzebę zbudowania w dość bliskiej przyszłości S3-bis, czyli drogi, która odbiłaby z S3 przed jej dość dziwnym i kontrowersyjnym włączeniu do autostrady A6 (patrz) i omijając od wschodu Szczecin-Wielgowo weszłaby od południa w węzeł Rzęśnica. Na szczęście takie zamiary są w planach GDDKiA co zaznaczono na mapie jako „Etap II – Wschodnie Obejście Szczecina”.
2. Wariant II – znacznie lepszy, funkcjonalny i wygodny, a berlinkę narusza tylko w niewielkim stopniu. Wygodna jazda w relacji Goleniów - Wielgowo (przyszłościowo do S3-bis) i Chociwel - Szczecin.
3. Moja propozycja łączy zarówno udoskonalenie ruchu przy obecnej (niestety) głównej relacji tj. Szczecin – Goleniów, pozostawienie nienaruszonego ciągu berlinki oraz jak się wydaje niskie koszty przebudowy. Koncepcja nie przewiduje na razie opcji pod S3-bis. W wypadku jej realizacji wystarczyłoby na węźle postawić dodatkowy wiadukt dla relacji Goleniów – Wielgowo (jak w wariancie II) oraz przebudować obecny wiadukt węzłowy (jak w wariantach I i II).
Opis:
- linia czerwona: zachodnia jezdnia S3/S6,
- linia niebieska: wschodnia jezdnia S3/S6 z wiaduktem nad autostradą A6 – berlinką i żółtą łącznicą,
- linia żółta: łącznica z zachodniej jezdni S3/S6 do jazdy w kierunkach na Chociwel, Wielgowo oraz z opcją zawrócenia do Goleniowa,
- linia pomarańczowa: zjazd z Wielgowa na A6,
- linia czarna: przywrócenie pierwotnego ciągu północnej jezdni berlinki w ramach autostrady A6.
Autostrada A6 mogłaby się kończyć nie kilkaset metrów przed węzłem w Rzęśnicy (jak planują w szczecińskiej GDDKiA), ale kilkaset metrów za nim, na obecnym odcinku drogi wojewódzkiej nr 142 (DW142). Dzięki temu w oczywisty sposób zachęcałaby do dokończenia budowy w kierunku Gdańska i Elbląga, a póki co ułatwiałaby komunikację z rejonem Drawska (poligon). W związku z tym DW142 powinna zostać przekwalifikowana na drogę krajową, najlepiej poprzez zamianę (wymianę) numeracji z drogą krajową nr 20 (DK20) na odcinku Chociwel (Lisowo) – Stargard Szczeciński.