Odcinek Berliner Ring - Pomellen/Kołbaskowo (granica niemiecko-polska) w latach 2001-2005
Przedwojenna autostrada przechodzi od połowy lat 90. gruntowną modernizację. Stare betonowe płyty wymieniane są na nowoczesny asfalt, na nową nawierzchnię betonową, lub przykrywane asfaltową nakładką. Wg stanu na połowę roku 2005 znacząca większość trasy została już wyremontowana. Wkrótce kierowcy przemierzając ten odcinek berlinki (i nie znający go wcześniej) nie zauważą, iż poruszają się po zbudowanej 70 lat temu Reichsautobahn.
1. Początek berlinki - Stettiner Dreieck (obecnie Dreieck Schwanebeck). Widok w kierunku Królewca. Typ B. | 2. Nowy most (półn. nitka) nad kanałem Oder-Havel. W tle początek węzła Finowfurt. Widok w kierunku Berlina. Typ B. |
3. Lewa jezdnia to nowe płyty, na prawej zdemontowano stare i położona zostanie nowa nawierzchnia betonowa lub asfaltowa. Typ A. | 4. Stare płyty przykryto asfaltem (widać to choćby po wąskim poboczu, gdyż w miejscach gdzie wymieniono płyty na asfalt pobocze jest znacznie szersze), jadąc wyczuwamy przerwania (charakterystyczne: cyk, cyk). Typ A. |
5. Po lewej nowe betonowe płyty, po prawej stare. Prawa jezdnia wyłączona z ruchu, wkrótce rozpocznie się remont. Ruch odbywa się więc lewą nitką. Typ A. | 6. Przejście dla zwierząt. Widok w kierunku Berlina. Typ B. |
7. Kolejny remont przed węzłem
Prenzlau.
Na tablicy napis: Wir bauen für Sie (Budujemy dla Was).
Widok w kierunku Berlina. Typ B. |
8. Autobahnkreuz Uckermark, czyli nowy węzeł na berlince - skrzyżowanie z nową autostradą A20. Na pierwszym planie jezdnia serwisowa. Widok w kierunku Królewca. Typ B. |
9. Zjazd z A20 (zwanej Ostseeautobahn) na berlinkę. W prawo pierwszy zjazd jest na Szczecin, drugi na Berlin. Typ C. | 10. Zmodernizowany w 1995 r. wiadukt węzła Schmölln. Widok w kierunku południowym. Typ D. |
11. Południowa łącznica przy zjeździe na drogę lokalną nr 25 Prenzalu - Penkun. Typ D. | 12. Południowa łącznica przed wjazdem na berlinkę. Typ D. |
13. Wjazd w kierunku Królewca. Typ D. | 14. Berlinka z nową nawierzchnią za węzłem Schmölln. Wjeżdżamy w niemieckie Pomorze. Widok w kierunku Berlina. Typ B. |
15. I kawałek dalej przy rzece Randow. W tle
tablica zachęcająca do zwiedzenia okolicy. |
16. Stara nawierzchnia przed węzłem
Penkun.
|
17. A tutaj zamknięta południowa
(wschodnia) jezdnia. |
18. 100 km autostrady A11. W tle wiadukt drogi Battinsthal - Penkun. Widok w kierunku Berlina. Typ A. |
19. Jazda na tym odcinku w 2005 roku odbywa się tylko po północnej jezdni. Widok w kierunku Królewca. Typ B. |
20. W tle początek węzła
Penkun.
|
21. Jeszcze ciągle brukowana łącznica wjazdu na autostradę. Widok w kierunku Królewca. Typ C. |
22. Wjazd na berlinkę w kierunku na Szczecina. Południowa jezdnia za węzłem również jest zamknięta. Pasy włączenia się do ruchu wciąż brukowane.Widok w kierunku Królewca.Typ C. |
23. I kawałek dalej już obie jezdnie wyremontowane. |
24. Bramka szczytująca tablice rejestracyjne samochodów
ciężarowych (weryfikacja opłaty).
|
25. Wszystkie wiadukty nad berlinką budowane są od nowa. Widok w kierunku Królewca. Typ C. |
26. Ostatnie wiadukty przed granicą. Widok w kierunku Królewca. Typ C. |
27. I podjazd do przejścia granicznego.
Widok w kierunku Królewca. Typ C. |
28. Przejście graniczne. Widok w kierunku Królewca. Typ C. |
29. Przejście graniczne Pomellen - Kołbaskowo. Zdjęcie znalezione w internecie pod nieznanym adresem. |
Zdjęcia z 26 XII 2002 roku autorstwa Leschek'a Jeschke.
Typ A: Zdjęcia wykonałem 6 października 2001 r., wszystkie w kierunku Berlina.
Typ B: Zdjęcia wykonał Zbigniew Kucmierz 30 czerwca 2005 roku.
Typ C: Zdjęcia wykonał Marek Gajda 31 maja 2005 roku.
Typ D: Zdjęcia wykonał Piotr Klawczyński 7 września 2005 roku.