Odcinek Szczecin-Wielgowo (Rzęśnica) - Lisowo, k. Chociwla:
1. Wiadukt węzła w Rzęśnicy
{przed wojną
Hornskrug}
k. Szczecina-Wielgowa przed remontem z 2003 roku, po którym obecnie biegną S6 i S3 ("zjeżdżając"
w ten sposób z berlinki) w stronę Goleniowa. Widok w kierunku Królewca. Typ C. |
2. Za wiaduktem znajduje się
odcinek berlinki zbudowany w 1942 roku. Uwagę zwraca
szerokie pobocze - pas awaryjny był wtedy nowością na autobahnach.
Widok w kierunku Królewca. Typ C. |
3. Tablica drogowa informuje, że
do Lisowa zostało 36 kilometrów. Widok w kierunku Królewca. Typ B |
||
4-6. Za widocznym w oddali na zdjęciu nr 3 zakrętem, kończy się północna jezdnia. Zdjęcia kolejno pokazują: zjazd z południowej (dwukierunkowej) jezdni na północną, wyłączony z ruchu odcinek północnej jezdni, koniec północnej jezdni. Widoki w kierunku Królewca. Kolejno: Typ E, Typ D, Typ C. |
||||
7. Na południowej jezdni - lotnisku awaryjnym (DOL - Drogowy Odcinek Lotniskowy) dla wojsk NATO. Nawierzchnię betonową, na odcinku około 2 km, przykryto warstwą asfaltu, poszerzając jednocześnie jezdnię do 2 pasów w każdą stronę. Widok w kierunku Królewca. Typ C. | 8-9. Dalej jest już tylko jedna betonowa jezdnia a na drugiej Niemcy zdążyli zbudować betonowe krawężniki, pomiędzy które miała zostać wylana betonowa masa. Widoki w kierunku Królewca. Kolejno: Typ E, Typ B. | |||
10. Na pierwszym planie szerokie pobocze, czyli pas awaryjny, obecnie na świecie standardowy element każdej autostrady. Widok w kierunku Królewca. Typ A. | 11. Wiadukt, który na zdjęciu nr 10 widać na dalszym planie. Obiekty na tej trasie wyłożono cegłą klinkierową. Widok w kierunku Królewca. Typ A. | 12. Wjazd na wiadukt został zagrodzony, nie biegnie tędy obecnie żadna droga. Przy barierce stoi Piotr Jakubiak. Typ C. | ||
13. Na wspomnianym wiadukcie. Kiedyś biegła po nim droga Kliniska - Wielichówko. Widok w kierunku północnym. | 14. Wiadukt po którym biegnie lokalna droga Strumiany - Sowno. Zjazdy dorobiono po wojnie. Widok w kierunku Królewca. Typ C. | 15. Płyta studzienki kanalizacyjnej przy najeździe na ten wiadukt. Typ C. | ||
16. Widok z wiaduktu w stronę Iny (na końcu zdjęcia po lewej stronie jezdni widać mostową barierkę). Widok w kierunku Królewca. Typ C. | 17. Zniszczony w czasie II wojny światowej most nad Iną został odbudowany, tylko na wysokości południowej jezdni, dopiero w latach 70-tych. Widok w kierunku Królewca. Typ C. | 18. Po drugiej stronie rzeki. Widok w kierunku Berlina, w tle wiadukt ze zdjęcia nr 14. Typ C. W 2004 roku wykonano asfaltową nakładkę. | ||
19. Budowa mostu nad Iną około 1941 roku. Zastosowano tu nowe technologie. Zdjęcie z "Die Straße" z lat 40. |
20. Węzeł koło Sowna i Przemoczy {Stargard-Friedrichwalde},
zjazd na DW141. |
21. Fotka z wiaduktu. Po lewej
jeszcze widać brukowany wjazd. Zjazd po prawej stronie już kompletnie
zarósł. |
||
22-24. Widok z tego wiaduktu w 1970 r. Pozostałe dwie lokalizacje nieznane (Syrena być może tuż przed Iną, a Skoda w lesie za węzłem z DW141). Fotografia z Syreną też z 1970 r., a ze Skodą z 1975 r. Zdjęcia od Krzysztofa Żyto, na fotografiach jego rodzice, kierunek Królewiec (z wiadukutu) oraz Berlin (Syrena i Skoda). | ||||
25. Sam wiadukt jest niestety nieużywany. Widok w kierunku północnym. Typ C. |
26. Kolejny nieużywany wiadukt
dawnej drogi Przemocze - Poczernin.
|
27. Wiadukt nad gruntową
drogą Dąbrowica - Poczernin.
|
||
28-29. Wiadukt berlinki nad drogą gruntową z Warchlina do Poczernina (dorobiono dziki zjazd). Widok w kierunku Królewca (Typ F) i w kierunku północnym (Typ) C. |
30. Wiadukt drogi
lokalnej Warchlino - Małkocin z dorobionym zjazdem (fotka z
wiaduktu
tu). Widok w kierunku Królewca. Typ A. |
|||
31. Przepust nad
strumykiem zaraz za poprzednim wiaduktem.
|
32. Wiadukt nad gruntową (niedoszłą) drogą
Warchlino - Storkówko Pomorskie przy dawnym majątku
Ludwigsfrei. Widok w kierunku Królewca. Typ F. |
33. Węzeł w
Łęczycy {Stargard-Massow},
zjazd na
DW106
do Stargardu Sz. Po lewej widać zabudowania wsi. Widok w kierunku Królewca. Typ A. |
||
34. Brukowany zjazd z berlinki na DW106 po południowej stronie. Północna łącznica została rozebrana. Widok w kierunku Królewca. Typ C. |
35. DW106 i przechodząca
nad nią berlinka. |
36. Wiadukt berlinki
nad DW106. |
||
37. Za węzłem
kończą się pobocza lewej (północnej) jezdni, a prawa została zbudowana
dopiero w 1974 roku. |
38. Wiadukt drogi
lokalnej z Łęczyny do Starej Dąbrowy. Po prawej jeszcze
widać betonowe pobocze. Widok w kierunku Królewca. Typ C. |
39. To miejsce około 1970. Dziewczyny stoją na "krawężniku"
południowej jezdni, jeszcze przed wylaniem asfaltu. Widok w kierunku północnym. Typ G. |
||
40. Miejscowa młodzież fotografuje się na wiadukcie. Typ G. |
41. Ten obiekt około 1972/1974 roku, po dociągnięciu asfaltu do tego
miejsca (prace zaczęł się prawdopodobnie w 1971). Widok w kierunku Królewca. Typ G. |
42. Wiadukt nad drogą
lokalną ze Starej Dąbrowy do Białunia oraz
linią
kolejki wąskotorowej. Do teog miejsca sięgały betonowe
"krawężniki" (na południowej jezdni). Widok w kierunku Berlina. Typ C. |
||
43.Widok z wiaduktu na wspomnianą drogę i tor. To samo miejsce 4 lata wcześniej. Widok w kierunku północnym. Typ C. |
44. Wiadukt drogi
gruntowej ze Starej Dąbrowy w stronę Rokić. Widok w kierunku Królewca. Typ C. |
45. Dorobiony zjazd przy
wiadukcie drogi lokalnej Rokicie - Krzywnica. Widok w kierunku Królewca. Typ C. |
||
46. Po położeniu asfaltu w 1974 roku, wiadukt drogi Rokicie - Krzywnica. Źródło: zbiory szczecińskiej GDDKiA, kierunek Berlin. |
47. Most nad rzeczką Krąpiel.
Daleko w tle wiadukt nad drogą Chlebówka - Krzywnica. Widok w kierunku Królewca. Typ C. |
48. Wiadukt nad
gruntową drogą Chlebówka - Krzywnica. Widok w kierunku Królewca. Typ F. |
||
49. Leśny
parking na wysokości dzikiego przejazdu drogi Krzywiec - Kępy. Widok w kierunku Królewca. Typ F. |
50. Dorobiony
zjazd przy wiadukcie drogi lokalnej Krzywiec - Dzwonowo. Widok w kierunku Królewca. Typ C. |
51. Wiadukt drogi Krzywiec - Dzwonowo w 1974 roku. Źródło: zbiory szczecińskiej GDDKiA, kierunek Berlin. | ||
52. Wiadukt nad drogą Bobrowniki -
Dzwonowo.
Widok w kierunku Królewca. Typ F. |
53. W tle zejście DW142 z nasypu
autostrady. To miejsce
w
1939 roku
. Widok w kierunku Królewca. Typ F. |
54. DW142 tuż przed DK20 "schodzi" z nasypu autostrady i biegnie wzdłuż niego do skrzyżowania z drogą lokalną z Bobrownik. | ||
55. Po nasypie prowadzi tylko dzika droga. Widoki w kierunku Królewca (poprzednie zdjęcie) i Berlina. Typ D. | 56. Wiadukt berlinki nad drogą lokalną z Bobrownik do dzisiejszej DK20. Widok w kierunku południowym, w tle droga lokalna krzyżuje się z DW142. Typ C. |
57. Wiadukt berlinki
widziany z DK20. Tutaj początkowo miał powstać węzeł
Stargard-Freienwalde
(później z niego zrezygnowano). Widok w kierunku północnym. Typ D. |
||
58-59. Wiadukt nad DK20. Po nasypie prowadzi polna droga, którą widać na dalszym planie w prawej części zdjęcia. Po lewej, za barierką widać DK20 w stronę Chociwla. Widok w kierunku Królewca. Typ B. Obok widok w kierunku Berlina. Typ D. |
Typ A: Zdjęcia wykonał w dniu12 maja 2001 roku Marek Wasilewski.
Typ B: Zdjęcia wykonałem wraz z Karoliną w dniu 7 października 2001 roku.
Typ C: Zdjęcia wykonali Marcin R., Piotr Jakubiak i ja w dniu 7 lipca 2002 roku.
Typ D: Zdjęcia wykonał Łukasz Konewka w dniu 26 maja 2005 roku.
Typ E: Zdjęcia wykonał Marek Gajda (www.autostrady.com) 31 maja 2005 roku.
Typ F: Zdjęcia wykonał Dariusz Bąkowski w dniu 25 sierpnia 2007 roku.
Typ G: Zdjęcia z archiwum ....(kwik)