W okolicy berlinkowego mostu nad rzeką Elbląg saperzy natrafili na ludzkie szczątki, prawdopodobnie niemieckiego żołnierza. Gdyby to się potwierdziło, prochy zostaną przekazane Niemcom. Byłby to pierwszy taki przypadek od 10 lat.
Źródło:
http://www.portel.pl z 26.12.05.

-----------

W dniu 13 grudnia GDDKiA ogłosiła przetarg na przebudowę ostatniego odcinka berlinki z Elbląga do granicy z Rosją, czyli z Maciejewa do Grzechotek. Otwarcie ofert 06.02.2006 r.

-----------

Na przebudowywanym odcinku berlinki wokół Elbląga co rusz znajdowane są niewypały. Przy rozbiórce północnych części filarów i przyczółków mostu nad rzeką Elbląg znaleziono 96 kilogramów materiałów wybuchowych, ponad 100 sztuk amunicji przeciwlotniczej oraz prawie 40 nabojów do karabinu. Wszystko z okresu II wojny światowej. Znalezisko wskazuje, że most był wpierw broniony przez artylerię przeciwlotniczą a następnie szykowany do wysadzenia. Również na wysokości Nowej Holandii odkryto ponad 70 różnego rodzaju pocisków, bomb lotniczych, granatów odłamkowych oraz amunicji przeciwlotniczej. Źródła: http://www.portel.pl z17.11.05. i http://www.wm.pl.

Podobne niespodzianki być może wkrótce czekają na drogowców na innym fragmencie berlinki, czyli na przebudowywanym odcinku autostrady A6 pod Szczecinem. "Wszystkie obiekty inżynierskie na autostradzie mają specjalne komory do umieszczenia ładunków wybuchowych na wypadek wojny. Saperzy sprawdzą, czy jakieś ładunki zostały umieszczone w komorach i ewentualnie je usuną".
Źródło: "Gazeta Wyborcza Szczecin" z 18 listopada.

-----------

Najtańszą ofertę na przebudowę berlinki z Elbląga do węzła Chruściel dała firma Altkom. Źródło: http://www.nowedrogi.pl.

-----------

W środę 26 października, po wcześniejszym wykonaniu betonowych przewiązek (przy moście nad ul. Smoczą oraz wiadukcie ul. Koziej) łączących jezdnie, zamknięta została południowa jezdnia. Drogowcy rozpoczęli prace polegające na rozbiórce barier energochłonnych i fragmentów z kostki brukowej a przede wszystkim na łamaniu betonowych płyt, które następnie w specjalnej kruszarce zostaną zmielone i użyte przy budowie nowej asfaltowej jezdni. Z początkiem listopada ruszy też rozbiórka pierwszych wiaduktów (po południowej stronie). Źródła: "Gazeta Wyborcza Szczecin" z 23.X. i 26.X. i "Głos Szczeciński" z 25. X.

Enigmatycznie na temat dalszej (i w ogóle ewentualnej) budowy autostrady na wschód wypowiedział się "Głos Szczeciński" z 27.X.05r.: Niewykluczone, że autostrada zostanie jednak na pierwotnym szlaku. Między Chociwlem a Szczecinkiem znajduje się bowiem wiele nasypów, zjazdów i fragmentów mostów zbudowanych na początku lat 40-tych. Po modernizacji, umocnienia Berlinki można wykorzystać do budowy współczesnej autostrady. Wszystko zależy od pieniędzy, które możemy otrzymać z Unii Europejskiej. [...] Projekt połączenia drogą ekspresową Berlina z Królewcem powstał na początku lat 30-tych ubiegłego stulecia. [...] Architekci nazwali ją "Autostradą lasów, jezior i słońca”. Miała to być najbardziej malowniczo położona trasa drogowa w Europie.

-----------

Około 20 kilogramów trotylu znaleziono wmurowanego w jednym z rozbieranych filarów (po północnej stronie) mostu nad rzeką Elbląg.
Źródło: http://www.portel.pl z 21.10.05.

-----------

Podobno zatwierdzono już nową koncepcję przebudowy węzła Elbląg-Zachód (nazywanego obecnie Elbląg-Raczki). Przy skrzyżowaniu istniejącej łącznicy południowej z ul. Warszawską powstanie rondo. Po południowej stronie dobudowana zostanie brakująca łącznica (rozebrany zostanie zabytkowy budynek). Źródło nieoficjalne.

Wkrótce ma zostać rozstrzygnięty przetarg na przebudowę odcinka Chruściel - Maciejewo oraz ogłoszony przetarg na odcinek Maciejewo - Grzechotki. Źródło: "Dziennik Elbląski" z 13.10.05.

-----------

W poniedziałek 29 września "Strabag" rozpocznie remont A6. Zamknięta zostanie nitka południowa, na której rozpocznie się rozbiórka nawierzchni i obiektów inżynierskich. Samochody jadące od strony granicy, za wiaduktem nad ul. Smoczą a przed węzłem
w Podjuchach będą kierowane na jezdnie północną. Drogowcy chcieliby wyremontować jezdnię południową do sierpnia przyszłego roku.
Źródło: "Gazeta Wyborcza Szczecin" z 23 września.

-----------

31 sierpnia, zgodnie z planem, uroczyście otwarto przebudowany węzeł Elbląg-Wschód. W planach na przyszłość jest uzupełnienie tego skrzyżowania o jeszcze dwa wiadukty. Jednak na razie w Elblągu myśli się już o przebudowie węzła Elbląg-Zachód (przez decydentów zwanego Raczki).

-----------

W dniu 26 sierpnia GDDKiA ogłosiła w końcu przetarg na przebudowę odcinka berlinki na odcinku z Elbląga do Chruściela. Otwarcie ofert w dniu 17.10.05.

-----------

 W dniu 22 sierpnia GDDKiA podpisała umowę z firmą Budimex-Dromex na przebudowę odcinka A6 (tzw. Klucz - Kijewo). Trwają prace projektowe nad kolejnym odcinkiem (obecnie o statusie drogi ekspresowej), do węzła w Rzęśnicy (zjazd na Świnoujście i wciąż na Gdańsk). Źródło: "Gazeta Wyborcza Szczecin" z 21 lipca i 21  sierpnia 2005, aktualności na stronie GDDKiA.

-----------

Od 12 sierpnia kierowcy mogą korzystać z przebudowanego węzła Elbląg-Wschód. Uroczyste otwarcie odbędzie się 31 sierpnia.
Wkrótce też rozpoczną się już konkretne prace przy budowie nowej (północnej jezdni) wokół Elbląga.

 -----------

W dniu 4 sierpnia GDDKiA ogłosiła w końcu przetarg na przebudowę odcinka berlinki na odcinku z Chruściela do Maciejewa. Otwarcie ofert w dniu 19.09.2005.

-----------

6 lipca GDDKiA podpisała z firmą Strabag umowę na przebudowę fragmentu drogi krajowej nr 7 pomiędzy Jazową a Elblągiem. W skład tego fragmentu wchodzi odcinek berlinki od węzła Elbląg-Zachód do przebudowywanego właśnie węzła Elbląg-Wschód (oddanie węzła do użytku ma nastąpić w sierpniu). Po niemal 70 latach ta część berlinki zyska północną jezdnię. Prace mają ruszyć już w lipcu i potrwać 19 miesięcy (wykonawca chciały zdążyć przed następną zimą i zakończyć prace po 16 miesiącach). Wkrótce ma być ogłoszony przetarg na kolejny odcinek berlinki w ramach drogi krajowej nr 22 z Elbląga do Grzechotek. Ostatecznie prace będą tam polegały na rozbiórce starej jezdni na odcinkach Elblag - rzeka Pasłęka i Szyleny - rzeka Omaza i budowie na starej nitce (z wykorzystaniem jako podłoża zmielonych betonowych płyt) nowej jezdni. Pomiędzy rzekami zbudowana zostanie jezdnia północna. Od Omazy do granicy będą dwie jezdnie. Źródła: http://www.gddkia.gov.pl , http://www.portel.pl/ , "Dziennik Elbląski" z8 lipca 2005 r. Redaktor Burak w "Rzeczpospolitej" (z 08.07.2005 r. w artykule "Potrzebne nowe prawo") napisał: "Od momentu ogłoszenia przetargu na modernizację drogi nr 7 Elbląg - Jazowa do podpisania kontraktu upłynął rekordowo długi czas: 7,5 miesiąca".

-----------

W Grzechotkach wmurowano wczoraj akt erekcyjny pod budowę drogowego przejścia granicznego Grzechotki - Mamonowo II. Konkretnie chodzi o II etap budowy, który przeprowadza spółka PBG SA. Prace mają się zakończyć na początku przyszłego roku. "Po stronie rosyjskiej budowa miała się rozpocząć wiosną tego roku. Okazało się jednak, że Rosjanie mają zwiększone tempo prac przy budowie drogi. Nie rozpoczęli jednak budowy przejścia. Strona rosyjska obiecuje zrobić to w tym roku. Dopóki tak się nie stanie, Rosjanie będą korzystać z gościnności strony polskiej. - W tym roku zakończymy prace przy budowie tzw. berlinki - mówi Władimir Jegorow, gubernator Obwodu Kaliningradzkiego. - Będziemy się starali zrobić wszystko, aby jak najszybciej zakończyć prace przy budowie przejścia". Źródła: Wojciech Andrearczyk artykuł "Największe i najnowocześniejsze przejście"  w "Dzienniku Elbląskim" i "Gazeta Wyborcza Olsztyn" oba z 13 czerwca.

-----------

1 czerwca podpisano umowę na mocy której ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i ze środków Krajowego Funduszu Drogowego zostanie sfinansowana modernizacja berlinkowych odcinków (A6 "Klucz-Kijewo" i obejście Elbląga "Jazowa-Elbąg"). Źródło: "Puls Biznesu" z 1 czerwca.

-----------

W maju ruszyły prace przy remoncie DK22 naa odcinku Szpęgawsk k. Starogardu Gdańskiego - Czarlin (skrzyżowanie z DK1).
GDDKiA ogłosiła również przetarg na zarządzanie i nadzór nad realizacją projektu "Przebudowa drogi krajowej Nr 22 na odcinku Elbląg - Grzechotki".

-----------

Rosyjskie serwisy http://kaliningrad.rfn.ru/ i http://www.kaliningradka.ru/ informują o spotkaniu w dniu 27.04.05r. gubernatora Obwodu Kaliningradzkiego z wojewodą warmińsko-mazurskim. Rosjanie mając już wykonane prace drogowe w 70% są zaniepokojeni brakiem budowy po polskiej stronie.

-----------

Protesty oferentów wstrzymują rozstrzygnięcie przetargu na modernizację odcinka A6 od ul. Smoczej do węzła w Dąbiu (Kijewie). W związku z tym prace mogą ruszyć dopiero w lecie. Źródło: "Gazeta wyborcza Szczecin" z 14 kwietnia 2005 roku.

-----------

Na rosyjskiej stronie http://www.news.okradio.ru/ w dniu 16.03.2005r. pojawiła się informacja, że przejście graniczne Grzechotki-Mamonowo 2 ma być wspólne (połączone). Potwierdza ją portal http://shipbuilding.ru/rus/ w dniu 22.03.2005r. w relacji ze VII spotkania polsko-rosyjskiej Rady ds. Współpracy Regionów RP z Obwodem Kaliningradzkim.

-----------

Najtańszą ofertę na modernizację odcinka autostrady A6 (od ul. Smoczej w Podjuchach do węzła w Kijewie) dała warszawska firma Budimex (114 mln za 7,7 km odcinek autostrady na którym znajduje się aż 14 mostów i wiaduktów). Źródło: "Gazeta Wyborcza Szczecin".

-----------

Najtańszą ofertę na modernizację odcinka DK7 (w skład którego wchodzi berlinkowe obejście Elbląga) dała austriacka firma Teerag-Asdag AG.

-----------

GDDKiA w Gdańsku ogłosiła przetarg na przebudowę 14,5 km betonowej drogi Chojnice - Malbork na odcinku Szpęgawsk k. Starogardu Gdańskiego - Czarlin (skrzyżowanie z DK1).

-----------

Otwarcie ofert: 12.01.2005r. na Elbląg-Zachód a Elbląg-Wschód, 24.01.2005r. na Szczecin-Żydowce a Szczecin-Dąbie.

-----------

Z nieoficjalnych źródeł pojawiły się informacje, że zajdą zmiany w projekcie modernizacji odcinka Elbląg-Wschód - granica. Powstanie nowa, północna jezdnia, a południowa na razie pozostanie nieruszona (pierwotnie to ona miała zostać przerobiona) i w czasie budowy posłużyłaby jako droga techniczna dla ciężarówek. Podobno też węzeł Elbląg-Zachód ma mieć dobudowaną brakującą południową łącznicę i stanie się wtedy bezkolizyjny (stary projekt firmy Europrojekt Gdańsk Sp. z o.o.)

powrót do aktualności bieżących

aktualności z 2004 roku

aktualności z 2003 roku

aktualności z 2002 roku

aktualności od lipca do czerwca 2001 roku

informacje o odbudowie odcinka Elbląg - Królewiec od 1992 roku do czerwca 2001

strona główna