Autostrada A11Berliner Ring - Pomellen/Kołbaskowo (granica niemiecko-polska)

01.07.2009 roku

Torbrücken - Most Bramy, pierwszy wiadukt (droga lokalna nr 313)  za Stettiner Dreieck (vel Dreieck Schwanebeck) symbolizujący wjazd do Berlina. Tutaj widok w kierunku Królewca, z godłem Szczecina.

Zdjęcie wykonał Dariusz Bąkowski w dniu 26 maja 2009 roku

Tym razem miejsca na trasie pierwszy raz prezentowane są w kierunku Berlina, z uwagi na to, że wszystkie zdjęcia zostały wykonane w tym kierunku.

Linia granicy. Po prawej dawny zjazd do odprawy dla pojazdów ciężarowych. Rozdzielenie pasów jezdni. Pod wiatą odbywały się odprawy samochodów osobowych. Budki strażników rozebrano.
Wyjazd z dawnego przejścia. Na wysokości widocznego po prawej pomnika był wiadukt dla drogi lokalnej Rosówek - Pomellen. Daleko w tle widać zarys wiaduktu dla drogi Rosow - Pomellen. Pierwszy wiadukt. Przechodzi po nim droga Rosow - Pomellen. Za nim w tle wiadukt dla drogi Pomellen - Radekow. Od granicy do węzła Penkun jest nowa nawierzchnia betonowa na obu jezdniach.
Wiadukt drogi Nadrensee - Rosow. W NRD dorobiono tutaj węzeł (nr 2). Obecnie zlikwidowany. Na tabliczce po prawej 106,5 km. 1000 m przed węzłem Penkun (pierwotnie nazywał się Storkow-Penkun). Tablice sztucznie naniosłem.
100 m przed węzłem Penkun (100,5 km). W tle, na wysokości drzewa widać koniec nowej, betonowej nawierzchni na jezdni do Berlina. Na dalszym odcinku przebudowa ruszy wkrótce. Brukowany zjazd, a w tle węzłowy wiadukt nad drogą B113. Od węzła nawierzchnia na jezdni północnej jeszcze jest przedwojenna. Na jezdni południowej niedawno przeprowadzono remont.
Na wysokości tablicy jest przepust nad dróżką Battinsthal-Penkun i 100 km autostrady. W tle wiadukt drogi Battinsthal - Penkun. Krótki odcinek z przedwojennych płyt. Wkrótce go wyremontują. Za wiaduktem. Od przepustu (nad dróżką Battinsthal-Penkun) jedziemy po asfaltowej nakładce. Po prawej zatoczka awaryjna (potrzebna z uwagi na brak pasa awaryjnego).
Wiadukt nad drogą Wollin bei Penkun- Penkun. Obiekt na drugiej nitce jest już zbudowany od nowa. 97 km. W tle wiadukty dróg Friedefeld - Penkun i Friedefeld - Sommersdorf. Za 6 km na jezdni północ. zacznie się przebudowa.
Wiadukt dla drogi Friedefeld - Penkun. Zanim zaczyna się już wcześniej przebudowany odcinek. 95 km berlinki. Wiadukt drogi Friedefeld - Sommersdorf. Do remontu jeszcze 4 km.
Wiadukt drogi Friedefeld - Radewitz. Zdaje się, że w czasach NRD był tu lokalny węzeł. 91 km berlinki. Chwilę po minięciu tablicy informującej o węźle Schmölln. Granica Pomorza Przedniego z Brandenburgią.
Na jezdni południowej także zaczyna się przedwojenna nawierzchnia. W tle węzeł Schmölln. Po prawej demontaż starych krawężników płyt na jezdni północnej i właściwa tablica informująca o zjeździe za 500 metrów. Na wprost tablica tymczasowa. Na jej wysokości wjazd na Królewiec.
Po lewej zjazd z autostrady dla jadących od strony Berlina i węzłowy wiadukt nad landową drogą L25. Wiadukt nad pierwszą drogą z Randowtal. Chyba 88 km berlinki.
Wiadukt nad drugą drogą z Randowtal. W tle widać już przeplot , czyli powrót na północną jezdnię.
Wiadukt nad drogą z Eickstedt (i także Randowtal) do Wollin. Ten odcinek dopiero skończyli remontować. 83 km berlinki, 2 km przed Kreuz Uckemark. Remont tego odcinka zaczął się jesienią 2008 roku.
Budowa nowego wiaduktu z Kleinow do Lützlow. Stary rozebrano na początku roku. Po prawej zatoczka postojowa. 82 km berlinki. Na wysokości wiaduktu, w 2008 roku, jezdnię rozebrano do zera. Na reszcie remontowanego odcinka odprężono i wyasfaltowano. Wjazd na węzeł Kreuz Uckemark (A20). Po prawej widać przejście z wąskiego pobocza w prawdziwy pas awaryjny, na którym rozpoczyna się zjazd na jezdnię serwisową (widoczna w tle).
Wiadukt autostrady A20. W tle wiadukt drogi lokalnej z Neu Kleinow do drogi Uckerfelde - Lützlow. Wiadukt drogi Uckerfelde - Lützlow (ulica Lützlower Damm). 1000 metrów do węzła Gramzow. W tle widać węzłowy wiadukt.
Węzeł Gramzow z wiaduktem drogi Uckerfelde - Gramzow. Wiadukt drogi Bertikow - Gramzow.
Zapowiedź rezerwatu biosfery Schorfheide - Chorin. Wiadukt drogi Blankenburg - Gramzow.
Wiadukt drogi K7318 Blankenburg (Heidehof) - Gramzow. Wjeżdżamy do rezerwatu. Wiadukt drogi Warnitz (Melzow) - Gramzow. 74 km berlinki.
1000 metrów do węzła Warnitz, który został dorobiony po wojnie. Węzłowy wiadukt nad drogą Warnitz - Gramzow. W tle zjazd.
Parking w stylu z lat 30. Wiadukt autostrady nad leśnym duktem.
Wiadukt drogi z Melzow do Polßen. Wiadukt drogi z Melzow do Grünheide.
Leśna kładka. I kolejna.
1000 metrów do węzła Pfingstberg. Węzeł Pfingstberg.
Za węzłem odcinek z nowych płyt betonowych. Leśna kładka. Wiadukt drogi Friedrichsfelde - Steinhöfel.
Wiadukt drogi Neuhaus - Steinhöfel. Przejście dla zwierząt (Grünbrücke). Oto kraina Barnimer Land.
Leśna kładka. Wiadukt drogi Poratz - Redersnwalde.
Wiadukt drogi z Neuhaus (inna miejscowość) do Altkünkendorf. Zapowiedź remontu na długości 5,7 km, termin do grudnia 2010. Tablica "Klasztor Chorin".
Wiadukt drogi Althüttendorf - Neugrimnitz. Widok spod wiaduktu drogi Althüttendorf - Groß-Ziethen, 1000 m do węzła Joachimsthal.
Wiadukt dla innej drogi Althüttendorf - Groß-Ziethen. Węzeł Joachimsthal i węzłowy wiadukt drogi L198.
Ponad 1000 m do węzła Chorin,  44,0 km berlinki. Wiadukt nad linią kolejową z Ravensbrück do Eberswalde.
Węzeł Chorin, dobudowany po wojnie.
Przy tablicy (Dziękujemy za zrozumienie) koniec poszerzonego (do szerokości pasa awaryjnego) pobocza. 41 km berlinki. Informacja o zabytkowej Schiffshebewerk (podnośnia statków) Niederfinow.
 Zapowiedź MOP Buckowsee za 5 km. Zapowiedź Autobahnkirche, czyli kościoła dla podróżujących autostradą, który pełni swą funkcję od 2001 roku.
1 km do węzła Werbellin, w tle wiadukt dla polnej drogi Węzeł Werbellin (przed wojną Werbelinnsee).
Nowopowstały MOP Buckowsee, fotka zaraz za wiaduktem nad drogą Werbellin - Buckow. Do Berlina 53 km, pas awaryjny znów zwężą się do wąskiego pobocza.
Tablica zapraszająca do zoo w Eberswalde. Oder-Havel-Kanal (Hohenzollernkanal), wschodnia nitka budowana od nowa. Zachodnią zbudowano kilka lat temu.
Węzeł Finowfurt (przed wojną Eberswalde-Finowfurt). Wiadukt po którym przebiega ulica Fichtenweg.
Tuż przed Finowkanal. Wiadukt drogi Marienwerder - Finowfurt.
Tutaj był wiadukt dla leśnej drogi. Tablica: Parking za 500 metrów. Wiadukt drogi Finowfurt - Biesenthal.
Tablica zapraszająca do Naturpark Barnim, za nią wiadukt leśnej drogi Marienwerder - Biesenthal. W tle wiadukt nad drogą L294.
Wiadukt drogi Prenden - Biesenthal, zanim w tle tablica zapowiadająca za 1 km węzeł Lanke. Węzeł Lanke i wiadukt (na wysokości wozu kepingowego) nad drogą L31.
Zaraz za Oberseebrücke. Tablica zapowiadająca za 1 km węzeł Wandlitz.
Węzeł Wandlitz (nie było go przed wojną) i jego wiadukt. Wiadukt drogi Bernau - Anglersuh - Lobetal.
11 km berlinki. Parking Probstheide, w tle droga Waldfrieden - Ladeburg Tablica zapowiadająca za 1 km węzeł Bernau-Nord.
Węzłowy wiadukt. Węzeł Bernau-Nord (przed wojną Bernau). W tle tablica: 8 km berlinki i 36 km do Berlina.
Wiadukt drogi L30. Przed wiaduktem nad drogą L314.
Tablica zapowiadająca za 1 km węzeł Bernau-Süd. Estakada Bundesstraße 2 (B2, droga związkowa nr 2).
Pod estakadą B2, widok na wiadukt drogi L312. Węzeł Bernau-Süd (nie było go przed wojną).
2 km berlinki, w tle wiadukt drogi L313 (Torbrücken - Most Bramy). Początek Dreieck Schwanebeck (Stettiner Dreieck).
Węzłowy wiadukt po którym przebiega autostrada A10 (Berliner Ring). Z A11 (berlinki) znajdujemy się nagle na A10. Po prawej zjazd na Drezno i Frankfurt nad Odrą. Tam gdzie drzewo był lokalny wiadukt (dla drogi Schwanebeck - Ahrensfalde), zanim wjazd z A10 od strony Drezna. Daleko w tle węzeł Berlin-Weißensee.

Zdjęcia wykonałem w dniu 1 lipca 2009 roku

>>powrót do indeksu A11

strona główna